Tuesday 19 December 2017

Hukum forex dalam islam jakim


Fatwa MUI Tentang Jual Beli Mata Uang (AL-SHARF) Pertanyaan yang pasti ditanyakan oleh setiap trader di Indonesia. 1. Apakah Trading Forex Haram 2. Apakah Trading Forex Halal 3. Apakah Trading Forex diperbolehkan dalam Agama Islam 4. Apakah SWAP itu Mari kita bahas z artikel yang pertama. Forex Dalam Hukum Islam Dalam bukunya Prof. Drs. Masjfuk Zuhdi Yang berjudul MASAIL FIQHIYAH Kapita Selecta Hukum Islam, diperoleh bahwa Forex (Perdagangan Valas) diperbolehkan dalam hukum islam. Perdagangan valuta asing timbul karena adanya perdagangan barang-barang kebutuhankomoditi antar negara yang bersifat internasional. Perdagangan (Ekspor-Impor) ini tentu memerlukan alat bayar yaitu UANG yang masing-masing negara mempunyai ketentuan sendiri dan berbeda satu sam lainnya sesuai denaw penanaran dan permintaan diantara negara-negara tersebut sehingga timbul PERBANDINGAN NILAI MATA UANG antar negara. Perbandingan nilai mata ung antar negara terkumpul dalam suatu BURSA atau PASAR yang bersifat international dan terikat dalam suatu kesepakatan bersama yang saling menguntungkan. Nilai mata uang suatu negara z negara lainnya ini berubah (berfluktuasi) setiap saat sesuai volume permintaan dan penawarannya. Adanya permintaan dan penawaran inilah yang menimbulkan transaksi mata uang. Yang secara nyata hanyalah tukar-menukar mata uang yang berbeda nilai. HUKUM ISLAM dalam TRANSAKSI VALAS 1. Ada Ijab-Qobul. --- gt Ada perjanjian untu memberi dan menerima Penjual menyerahkan barang dan pembeli membay tunai. Ijab-Qobulnya dilakukan z lisan, tulisan dan utusan. Pe mbeli dan penjual mempunyai wewenang penuh melaksanakan dan melakukan tindakantindakan hukum (dewasa dan berpikiran sehat) 2. Memenuhi syarat menjadi objek transaksi jual-beli yaitu: Suci barangnya (bukan najis) Dapat dimanfaatkan Dapat diserahterima kan Jelas barang dan harganya Dijual (dibeli) oleh pemiliknya sendiri atau kuasanya atas izin pemiliknya Barang sudah berada ditangannya jika barangnya diperoleh dengan imbalan. Perlu ditambahkan pendapat Muhammad Isa, bahwa jual beli saham itu diperbolehkan dalam agama. Jangan kamu membeli ikan dalam air, karena sesungguhnya jual beli yang demikian itu mengandung penipuan. (Hadis Ahmad bin Hambal i Al Baihaqi dari Ibnu Masud) Jual beli barang yang tidak di tempat transaksi diperbolehkan z syarat harus diterangkan sifatsifatnya atau ciri-cirinya. Kemudyjski jika barang sesuai z keterangan penjual, maka sahlah jual belinya. Tetapi jika tidak sesuai maka pembeli mempunyai hak khiyar, artinya boleh meneruskan atau membatalkan jual belinya. Hal ini sesuai dengan hadis Nabi riwayat Al Daraquthni dari Abu Hurairah: Barang siapa yang membeli sesuatu yang ia tidak melihatnya, maka ia berhak khiyar jika ia telah melihatnya. Jual beli hasil ma bardzo duży rozmiar, seperti ketela, kentang, bawang i dan sebagainya juga diperbolehkan, asal diberi contohnya, karena akan mengalami kesulitan atau kerugia jika harus mengeluarkan semua hasil tanaman yang terpendam dla dijual. Hal ini sesuai dengan kaidah hukum Islam: Kesulitan itu menarik kemudahan. Demikian juga jual beli barang-barang yang telah terbungkustertutup, seperti makanan kalengan, LPG, dan sebagainya, asalkam diberi label yang menerangkan isinya. Vide Sabiq, op. cit. hal. 135. Mengenai teks kaidah hukum Islam tersebut di atas, vide Al Suyuthi, Al Ashbah wa al Nadzair, Mesir, Mustafa Muhammad, 1936 hal. 55. JUAL BELI VALUTA ASING DAN SAHAM Yang dimaksud dengan valuta asing mata uang luar negeri seperi dolar Amerika, poundsterling Inggris, ringgit Malezja dan sebagainya. Apabila antara negara terjadi perdagangan internarodowy maka tiap negara membutuhkan valuta asing dla alar bayar luar negeri yang dalam dunia perdagangan disebut devisa. Misalnya eksportir Indonesia akan memperoleh devisa dari hasil ekspornya, sebaliknya importir Indonezja memerlukan devisa untuk mengimpor dari luar negeri. Zablokowany przez użytkownika, którego nazwa wskazuje na nazwę użytkownika, a mianowicie nazwę użytkownika. setiap negara berwenang penuh menetapkan kurs uangnya masing-masing (kurs adalah perbandingan nilai uangnya terhadap mata uang asing) misalnya 1 dolar Amerika Rp. 12.000. Namun kurs uang atau perbandingan nilai tukar setiap saat bisa berubah-ubah, tergantung pada kekuatan ekonomi negara masing-masing. Pencatatan kurs uang dan transaksi jual beli valuta asing diselenggarakan di Bursa Valuta Asing (AWJ Tupanno, i inni, Ekonomi dan Koperasi, Dżakarta, Depdikbud 1982, hal 76-77) FATWA MUI TENTANG PERDAGANGAN VALAS Fatwa Dewan Syariah Nasional Majelis Ulama Indonezja Nr: 28DSN-MUIIII2002 tentang Jual Beli Mata Uang (Al-Sharf) a. Bahwa dalam sejumlah kegiatan do memenuhi berbagai keperluan, seringkali diperlukan transaksi jual-beli mata uang (al-sharf), baik antar mata uang sejenis maupun antar mata uang berlainan jenis. b. Bahwa dalam urf tijari (tradisi perdagangan) transaksi jual beli mata uang dikenal beberapa bentuk transaksi yang status hukumnya dalam pandangan ajaran Islam berbeda antara satu bentuk z bentuk lain. do. Bahwa agar kegiatan transaksi tersebut dilakukan sesuai z ajaran Islam, DSN memandang perlu menetapkan fatwa tentang al-Sharf dla pedicadikan pedoman. 1. Firman Allah, QS. Al-Baqarah2: 275:. Dan Allah telah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba. 2. Hadis nabi riwayat al-Baihaqi dan Ibnu Majah dari Abu Said al-Khudri: Rasulullah SAW bersabda, Sesungguhnya jual beli itu hanya boleh dilakukan atas dasar kerelaan (antara kedua belah pihak) (HR, albaihaqi dan Ibnu Majah, dan dinilai shahih oleh Ibnu Hibban). 3. Hadis Nabi Riwayat Muslim, Abu Daud, Tirmidzi, Nasai, dan Ibn Majah, dengan teks muzułmański dari Ubadah bin Shamit, Nabi widział bersabda: (Juallah) emas dengan emas, perak den z perak, gandum z gandum, syair z syair, kurma dengan kurma, dan garam z garam (denga syarat harus) sama dan sejenis serta secara tunai. Jika jenisnya berbeda, juallah sekehendakmu jika dilakukan secara tunai .. 4. Hadis Nabi riwayat Muslim, Tirmidzi, Nasai, Abu Daud, Ibnu Majah, dan Ahmad, dari Umar bin Khattab, Nabi saw bersabda: (Jual-beli) emas den perak adalah riba kecuali (dilakukan) secara tunai. 5. Hadis Nabi riwayat Muslim dari Abu Said al-Khudri, Nabi see bersabda: Janganlah kamu menjual emas z emas kecuali sama (nilainya) dan janganlah menambahkan sebagian atas sebagian yang lang janganlah menjual perak z perak kecuali sama (nilainya) dan janganlah menambahkan sebagaian atas sebagian yang lain dan janganlah menjual emas dan perak tersebut yang tidak tuńczyk z yang tunai. 6. Hadis Nabi riwayat Muslim dari Bara bin Azib i Zaid bin Arqam. Rasulullah zobaczył melarang menjual perak z emas secara piutang (tidak tunai). 7. Hadis Nabi riwayat Tirmidzi dari Amr bin Auf: Perjanjian dapat dilakukan di antara kaum muslimin, kecuali perjanjian yang mengharamkan yang halal atau menghalalkan yang haram dan kaum musthen terikat z syarat-syarat mereka kecuali syarat yang mengharamkan yang halal atau menghalalkan yang haram. 8. Ijma. Ulama sepakat (ijma) bahwa akad al-sharf disyariatkan z syarat-syarat tertentu 1. Surat dari pimpinah Jednostka Usaha Syariah Bank BNI nr. UUS2878 2. Pendapat peserta Rapat Pleno Dewan Syariah Nasional pada Hari Kamis, tanggal 14 Muharram 1423H 28 Maret 2002. Dewan Syariah Nasional Menetapkan. FATWA TENTANG JUAL BELI MATA UANG (AL-SHARF). Pertama. Ketentuan Umum Transaksi jual beli mata uang pada prinsipnya boleh z ketentuan sebagai berikut: 1. Tidak for spekulasi (untung-untungan). 2. Ada kebutuhan transaksi atau to berjaga-jaga (simpanan). 3. Apabila transaksi dilakukan terhadap mata uang sejenis maka nilainya harus sama dan secara tunai (at-taqabudh). 4. Apabila priemonės darbībām tādētējās tādētējās tādētējās tādētējās. (Kurs) yang berlaku pada saat transaksi dan secara tunai. Kedua. Jenis-jenis transaksi Valuta Asing 1. Transaksi SPOT, yaitu transaksi pembelian i penjualan valuta asing dla penyerahan pada saat itu (bez recepty) atau penyelesaiannya paling lambat dalam jangka waktu dua hari. Hukumnya adalah boleh, karena dianggap tunai, sedangkan waktu dua hari dianggap sebagai proses penyelesaian yang tidak bisa dihindari dan merupakan transaksi internasional. 2. Transaksi FORWARD, yaitu transaksi pembelian dan penjualan valas yang nilainya ditetapkan pada saat sekarang dan diberlakukan za waktu yang akan datang, antara 2x24 dżem sampai z satu tahun. Hukumnya adalah haram, karena harga yang digunakan adalah harga yang diperjanjikan (muwaadah) dan penyerahannya dilakukan z kemudian hari, padahal harga pada waktu penyerahan tersebut belum tentu sama z nilai yang disepakati, kecuali dilakukan dalam bentuk forward agreement for kebutuhan yang tidak dapat dihindari (lil hajah) 3. Transaksi SWAP yaitu suatu kontrak pembelian atau penjualan valas denga harga spot yang dikombinasikan z pembelian antara penjualan valas yang sama z przodu harga. Hukumnya haram, karena mengandung unsur maisir (spekulasi). 4. Transaksi OPCJA yaitu kontrak dla memperoleh hak dalam rangka membeli atau hak dla menjual yang tidak harus dilakukan atas sejumlah unit valuta asing pada harga dan jangka waktu atau tanggal akhir tertentu. Hukumnya haram, karena mengandung unsur maisir (spekulasi). Ketiga. Fatwa ini berlaku sejn tanggal ditetapkan, dengan ketentuan jika di kemudian hari ternyata terdapat kekeliruan, akan diubah dan disempurnakan sebagaimana mestinya. Ditetapkan di. Dżakarta Tanggal. 14 Muharram 1423 H 28 Maret 2002 M DEWAN SYARIAH NASIONAL - MAJELIS ULAMA INDONESIAMuzakarah JAKIM Berkenaan Hukum Forex Trading Zaharuddin Abd Rahman Setelah berhempas pulas melayan sebahagian bantahan, komentar dan tidak puas hati pedagang matawang asing (inwestor na rynku Forex) sejak tahun 2008, iaitu sejak dari awal saya menyediakan kajian ringkas yang dipaparkan di web ini, boleh dirujuk artikel tersebut di link berikut: - Saya bersyukur kerana semalam telah diadakan satu muzakarah besar yang dihadiri oleh lebih 200 orang ilmuan Shariah, ulama, ahli ekonomi, bankowcy dan peguam. Tiga kertas kerja dibentangkan. Kertas kerja pula bukanlah disediakan oleh individu tetapi dibuat secara berkumpulan. Ini bermakna kertas kerja tersebut wajar diberikan lebih kredit kerana merupakan buah fikiran dan kajian secara kolektif yang sememangnya akan lebih kukuh pasma kajian dan pandangan dari seorang individu. Bukan sekadar itu, malah kumpulan pengkaji juga telah mençuba sendiri berdagang melalui salah satu platforma forex bagi mendapatkan kejelasan maksimum sebelum menyimpulkan sebarang hukum. Selain itu, mereka juga telah bertemu z platformą penyedia FOREX itu sendiri di samping beberapa siri temubual z pedagang FOREX yang berpengalaman. Justeru, saya kira, perdagang FOREX tidak boleh sama sekali mempertikaikan kefahaman para pengkaji kerana penyelidikan mereka jauh lebih dalam dari hanya sekadar pengalaman, tambahan pula penyelidik juga menrima informasi rasmi dari pihak Bank Negara Malaysia selaku regulator. Hasil daripada kajian kumpulan pengkaji pertama yang dianggotai oleh Prof. Madya Dr Muhammad Bin Som, Dr Marjan Muhammad, Ust Luqmanul Hakim Hussain, En. Wan Norhaziki Wan Abdul Halim. Kesimpulan mereka mencatatkan seperti berikut: - 1. Spot forex yang dijalankan platforma internetowa platforma internetowa agak berbeza daripada konsep miejsce forex yang dijalankan di peringkat między bankiem. Dari satu sudut, ia dibuat berdasarkan spot forex dari segi harga lani (value spot), tetapi dari segi penyelesaian ia tidak berlaku berdasarkan T2. Malah penyelesaian tidak akan berlaku selagi pedagang tidak menutup posisi yang dibukanya. Namun, dari sudut yang lain, spot forex dilihat lebih mirip kepada forward forex, kerana apabila pedagang członek sesuatu matawang daripada broker, beliau tidak akan dapat memiliki matawang yang dibelinya. Sebaliknya, pedagang akan menikmatinya setelah beliau menjualnya semula kepada broker pada waktu hadapan. Apa yang membezakan miejsce forex i inne z przodu forex ialah kadar tukaran matawang masa hadapan adalah tetap iaitu kadar yang dipersetujui pada tarikh transaksi, manakala kadar tukaran matamang dalam miejscu forex tidak tetap, tetapi berdasarkan turun naik pasie matarang yang didagangkan. 2. Kerajaan Malezja tidak mengiktiraf sebarang urusniaga matawang asing yang dibuat melalui saluran-saluran yang tidak sah. Malah, terdapat peruntukan perundangan yang jelas berhubung larangan tersebut, iaitu melalui Seksyen 3 (1) dan Seksyen 4 (1), (2) dan (3) Akta Kawalan Pertukaran Wang (AKPW) 1953. Mana-mana indywiduum dilar azjatyckie sekuru berurus niaga matawang asing, kecuali setelah mendapat kebenaran Pengawal Pertukaran Asing, iaitu Gabenor Bank Negara Malaysia. 3. Berdasarkan beberapa isu syariah yang diketengahkan termasuk isu qard leverage, riba al-nasiah rollover interest, qabd, menjual matawang yang tiada dalam pegangan (qabd) dan spekulasi yang melibatkan perjudian, ternyata operasi spot forex secara online oleh individu adalah tidak mengikut landasan syarak yang telah digariskan berhubung jualbeli matawang (bay alSarf). Manakala satu kumpulan lagi datangnya dari Universiti Utara Malezja yang dianggotai oleh Prof. Madya Dr Asmadi Mohd Naim, dr Hasniza Mohd Taib, dr Muhammad Nasri Hussain. Kertas mereka menyimpulkan seperti berikut: - Berdasarkan perbincangan di atas, perdagangan forex online adalah tidak dibenarkan oleh Syarak kerana adanya perkara-perkara yang menyalahi Syarak iaitu. ja. Pembelian wang tunai dilakukan secara kredit adalah terang-terangan bertentangan den kontrakar Sarf dan mengandungi unsur riba. ii. Sekiranya pembelian kredit itu ditakyifkan sebagai pemberian pinjaman oleh broker, perkara tersebut masih termasuk dalam aktiviti yang dilarangkan oleh Syarak kerana mengandungi unsur mendapat manfaat dari pinjaman, dan larangan mengumpulkan pinjaman dan jual-beli. iii. Menjual matawang secara menangguhkan penyerahan adalah dilarang oleh Syarak. Syarat qabd dalam majlis tidak wujud di dalam transaksi ini. Keharusan melewatkan penyerahan (qabd) tidak boleh diaplikasi dalam urusniaga ini kerana tidak termasuk di dalam konsep darurat bagi transaksi bonafide. iv. Urusniaga broker secara online ini mengandungi unsur bay al-najsy iaitu peniaga menawarkan harga bukan na memiliki matawang sebaliknya untu memberi faedah kepada penjual melalui kenaikan harga. v. Urusniaga ini juga mengandungi ihtikar yang dilarang oleh Syarak. vi. Urusniaga ini juga mengandungi unsur perjudian yang bergantung kepada turun naik harga atau angka. Saya hanya berfungsi sebagai pengulas dalam majlis semalam. Secara dasarnya hampir kesemua kesimpulan yang dibuat oleh kedua-dua kumpulan adalah sama z kesimpulan yang telah saya simpulkan sejak tahun 2008 yang lalu, dengan itu, saya menyeru kepada semua pedagang matawang yang tidak berpuas hati dan menolak pandangan yang mengharamkan pedagangan matawang ini untuf berfikir kembali demi kebaikan iman dan pendapatan masing-masing. Bagi mereka yang ingin mendapat kejelasan bagaimana kesimpulan tersebut dicapai, pembaca boleh download kertas kerja mereka (yang belum diedit selepas muzakarah) untuk bacaan asas. Sebarang permasalahan bolehlah terus disampaikan kepada mereka. Zaharuddin Abd Rahman zaharuddin 1 cze 2017 Saya bersyukur kerana semalam telah diadakan satu muzakarah besar yang dihadiri oleh lebih 200 orang ilmuan Shariah, ulama, ahli ekonomi, bankowcy dan peguam. Tiga kertas kerja dibentangkan. Kertas kerja pula bukanlah disediakan oleh individu tetapi dibuat secara berkumpulan. Ini bermakna kertas kerja tersebut wajar diberikan lebih kredit kerana merupakan buah fikiran dan kajian secara kolektif yang sememangnya akan lebih kukuh pasma kajian dan pandangan dari seorang individu. Saya hanya berfungsi sebagai pengulas dalam majlis semalam. Secara dasarnya hampir kesemua kesimpulan yang dibuat oleh kedua-dua kumpulan adalah sama z kesimpulan yang telah saya simpulkan sejak tahun 2008 yang lalu, dengan itu, saya menyeru kepada semua pedagang matawang yang tidak berpuas hati dan menolak pandangan yang mengharamkan pedagangan matawang ini untuf berfikir kembali demi kebaikan iman dan pendapatan masing-masing. Bagi mereka yang ingin mendapat kejelasan bagaimana kesimpulan tersebut dicapai, pembaca boleh download kertas kerja mereka (yang belum diedit selepas muzakarah) untuk bacaan asas. Sebarang permasalahan bolehlah terus disampaikan kepada mereka Dodaj tę stronę do ulubionych Społeczności Bookmarking stron internetowych Więcej. Salam, Di hujung tahun 2017 yang penuh mencabar ini, penulis ingin merekodkan kenyataan dan penjelasan yang telus daripada Profesjonalny trader Atuk Pemalu FX bagi menjawab muzakarah JAKIM yang mengharamkan FOREX online dla diurusniagakan oleh orang awam, mudah-mudahan perkongsian ini membawa manfaat yang banyak buat trader kita yang gundah gulana atau był-był mengenai fatwa yang dikeluarkan JAKIM. MUNGKIN ARTIKEL INI SANGAT BERGUNA BAGI ANDA SEMUA YANG MASIH KELIRU DENGAN HUKUM FOREX. KALAU NK HARAPKAN PIHAK JAKIM, SURUHANJAYA FATWA KEBANGSAAN ATAU MANA2 JABATAN DALAM KERAJAAN, SEBENARNYA DIRI KITA DIANAK TIRIKAN OLEH KERAJAAN SENDIRI. SEBAB TU SAYA MENGAJAK ANDA BASE PADA SEORANG PROFESJONALNY PODMIOT KERANA PROFESJONALNY TRADER AKAN BERURUSNIAGA DI DALAM FOREX DENGAN CARA YANG BETUL. Di ruangan terhad ini pihak kami ingin menjawab beberapa kekeliruan tentang hukum berkaitan z perdagangan matawang asing atau Forex (wymiana walut). Kekeliruan dalam memberi fatwa tentang haramnya perdagangan matawang asing timbul disebabkan dangkalnya ilmu tentang tentang perkara tersebut hanya melalui mendengar cerita tentang perlaksanaannya atau sekadar membrana artikel yang ditulis tentangnya di internet atau mana mana tanpa terlibat secara langsung dla memahami proses perdagangan matawang asing ini dilakukan. Sesetengah pihak begitu tegas mengatakan dan cuba membuktikan ianya haram sehingga menjengilkan biji mata dla menegakkan hujahnya tanpa menilai secara kajian yang mendalam atau memahaminya terlebih dahulu z secara tepat. Pertama, beberapa pihak ada menyatakan bahawa perdagangan matawang asing pada hukum asalja adalah harus dan kemudiannya haram berlangsung selama 24 dżem sehari secara berterusan. Dla najlepszych kobiet, jak dla ciebie, podczas gdy bani masz 24 dni, co chcesz i dla ciebie 5 lat to dla ciebie. Pada hari Sabtu dan Ahad, pasaran matawang seluruh dunia ditutup. Hanya pasaran Da Ma Cai, Sport Toto, Magnum 4D dan yang sewaktu dengannya dibuka secara 8220off-line8221 (Ini hukumnya adalah haram tanpa adanya syak wasangka lagi). Mereka juga menyatakan bahawa berlakunya 8220Riba an-Nasiah8221 daripada pertukaran wang kerana tidak dilakukan secara 8220yadan bi yadin8221 atau dalam Inggerisnya 8220 na podstawie punktowej 8221 atau dalam bahasa Melayunya 8220tangan ke tangan8221 atau dalam bahasa yang lebih mudah adalah 8220serah dan terima8221 atau qadabh. Di dalam perdagangan matawang asing tidak akan dibenarkan membuat pembelian atau penjualan sekiranya mudharib (trader) tidak mempunyai duit yang mencukupi di dalam akaunnya sendiri. Ini bermakna Mudharib (trader) perlu menjual atau membeli atau deniz istilah lain menukar matawang bergantung pada nilai yang dimiliki bertepatan konsep 8220serah dan terima8221 atau 8220 na podstawie punktowej 8221 qabadh secara hukmi. Inne zdjęcia stock na temat `Matangang jako bibuota Tidak berlaku tempahan nilai matawang atau pembidaan nilai matawang. Apa yang berlaku ialah pembelian dan penjualan sesuatu nilai matawang yang dikategori oleh Ulama sebagai 8220 bay8217u naqdu bi naqdi kas sil8217ati 8220. Nilai matawang yang diniagakan adalah dari dżnisie yang berbeza dan bukannya dari satu jenis kerana di dalam perdangang matawang asing tindakkan berlaku jual beli pada matawang dari yang sama jenis. Contohnya dibeli (buylongmine) atau dijual (sellshortyours) matawang US Dolar bersamaan z japońskim jenem (USDJPY). Wielka Brytania Funt bersamaan z US Dolar (GBPUSD). Mereka juga menegaskan bahawa perdagangan matawang asing adamah haram kerana transaksi diuruskan oleh sebuah institusi kewangan konvensional. Adakah muamalah di dalam Islam diharamkan na orang Islam berdagang dan berurus niaga z orang bukan Islam secara mutlak. Bagaimana pula hukumnya sebuah bank konvensional yang menggaji pegawai syarie8217nya dla menjaga atau memantau kaunter Islam bank tersebut sedangkan selebihnya terlibat dalam riba dan haram Dan pegawai syari8217e tersebut terpaksa redha z selebihnya kerana alasan bukan dalam bidang kuasa beliau Memang benar bahawa Panel Penasihat Syariah Sedunia yang bernaung di bawah nama Accounting amp Auditing Organization dla instytucji islamskich (AAOIFI) yang antara Panel Penasihat Syariahnya adalah Syeikh Mufti Taqi Uthmani, Prof Dr. Syeikh Wanbah Zuhayli, Prof Dr. Syeikh Siddiq Dharir, Syeikh Abdullah al-Mani8217 dan ramai lagi menyatakan bahawa transaksi antara matawang secara tangguh dan 8220 forward8221 akan menghasilkan 8220Riba an-Nasiah8221. Tetapi perniagaan matawang secara tangguh dan 8220forward8221 tidak berlaku dalam realiti perdagangan matawang asing. Ini kerana setiap belian atau jualan hendaklah dilakukan secara langsung dan semasa ataupun 8220instant8221 dalam pasaran tanpa adanya penangguhan waktu dan 8220forward8221 walau sesaatpun. Mereka menyatakan bahawa perdagangan matawang asing adamah haram kerana berlakunya SWAP. SWAP sebagaimana yang didefinisikan adalah 8220sebagai satu perjanjian atada kontrak di antara dua pihak bagi pertukaran bertempoh bagi sesuatu asset kewangan yang khusus, materiał aktywów atad kadar faedah. Proza ini hanya berlaku antara instytut kewangan dengan instytut kewangan yang lain sahaja. Apa yang berlaku ialah istilah SWAP dalam perdagangan matawang asing tersebut merupakan caj penyetoran dagangan (opłaty za przechowywanie) dla penjualan atau pembelian matawang yang melebihi 24 jam dan bukannya pertukaran bertempoh atau jualan matawang secara tangguh. Mereka mendakwa bahawa perdagangan matawang asing adamah haram kerana konsep 8220options8221 yang didefinasikan sebagai 8216Satu kontrak yang mana hak diberikan (tetapi tidak menjadi kewajipan) dla członka użytkownika sendatu item yang dipersetujui (sama ada dalam bentuk saham, komoditi, matawang, indeks dan hutang) pada harga yang ditentukan. Tiada kewajipan bagi penempah do memenuhi tuntutan kontrak bagi membeli item yang ditempah, tetapi penjual hak item itu, wajib memenuhi tuntutan kontrak.8221Dan beliau kaitkan 8220options8221 ini z penjualan benda yang belum dimiliki berteraskan hadis Nabi s. a.w yang berbunyi. 8220 Jangan kamu membeli ikan dalam air, karena sesungguhnya jual beli yang demikian itu mengandungi penipuan8221. (Hadis Ahmad bin Hambal dan Al Baihaqi dari Ibnu Mas8217ud) 8216Options8217 dengan penjualan benda yang belum dimiliki adalah topik dan perbahasan yang jauh berbeza. Nampak gejanya beliau terkeliru antara dua benda yang tidak berkaitan ini. Kami memang akui bahawa 8216options8217 adalah salah satu urus niaga yang terlibat z gharar dan riba serta hukumnya haram akan tetapi ianya tidak dibenarkan dan tidak berlaku dalam perdagangan matawang asing atau forex (wymiana walut) tetapi ianya hanya berlaku dalam ekuiti dan komoditi. Mereka juga mendakwa berlakunya 8220futures8221 dalam perdagangan matawang asing dan ianya adalah haram bila terlibat z matawang kerana ianya membawa kepada 8220Riba an-Nasiah8221. 8220Futures8221 itu didefinasikan sebagai. 8220 Satu kontrak komersial yang dibuat bagi melakukan pembelian atau jualan satu aset dalam satu kuantiti yang khusus pada tarikh akan datang yang khusus 8220 (Britannica Encyclopedia, 1988. 565). Para cendiakawan dan ilmuwan Islam membenarkan 8220futures8221 dilakukan z syarat kontrak komersial yang dibuat itu hania janji dari satu belah pihak atau 8220 jednostronna obietnica z jednej strony8221. Oleh itu, apa yang berlaku dalam perdagangan matawang asing adalah bertetapan z syarat yang diberikan oleh Ulama8217 Islam z futures yang dibenarkan dalam perdagangan matawang asing adalah dikenali sebagai 8220wczasie order8221 dan proses perlaksanaan yang diberi kuasa sepenuhnya kepada mudharib (trader) tanpa gangguan atau campurtangan dari mana - mana pihak do membuat keputusan meletakkan dan meneruskan 8220pokazanie zamówienia8221 tersebut atau sebaliknya. Mereka mendakwa bahawa di dalam pelaburan perdagangan matawang asing terdapatnya Gwarantowana stolica (Jaminan Wang Modal tidak lupus) dan juga 8216 Gwarantowany Naprawiono Return8217 (jaminan pulangan dan jumlah yang tertentu). Kami dapati dua unsur ini tidak berlaku di dalam perdagangan matawang kerana kami pernah berjumpa z mereka yang rugi berjuta-juta ringgit i tidak kurang juga yang membuat keuntungan berjuta-juta ringgit. Itulah risiko sebuah perniagaan dan dalam apa jua perniagaan. Hanya mereka yang kuat i kant sahaja akan bangkit dan yang lemah akan terus menjadi semakin lemah. Mungkin beliau tersilap faham tentang orang yang membuat skim Pak Man Telo z realiti perdagangan matawang asing. Daripada penelitian dan pemerhatian yang kami lakukan serta kajian yang mendalam tentang bagaimana urusan serta perjalanan matadang asing dilaksanakan, kami dapati tidak terdapat unsur-unsur atau terma-terma yang bercanggah z islamu. Setelah dihalusi tentang perlaksanaan dan perjalanannya dla ketika i dan saat artikel ini ditulis, tiada satupun yang bercanggah z kehendak syara8217 atau terlibat z syubhah atau ribawi. Walaupun dibuat secara secara maya di internet, i mewakili akaun dan duit yang sebenar serta berhadapan z risiko yang tinggi kepada sesiapa yang berurusan z perdagangan matawang asing ini. Kredit do: Atuk Pemalu Ftt Fx Di bawah ini penulis berkongsi kepada anda penjelasan daripada Ustaz Ahmad Dasuki mengenai forex kerana beliau Ahli dalam bidang muamalat ini. Semoga bermanfaat. Perniagaan Forex Halal atau Haram Menurut Ustaz Ahmad Dusuki bin Abdul Rani Saya seorang kaki gra di cyber cafe..tahun 2003 buat pertama kalinya mengenali forex melalui Broker North Finance. Zdeponuj usd100.hangus semua. Depozyt Usd300 sekali lagi menjadi ke Usd1000. Kusangkakan panas sampai ke petang, rupanya hujan di tengahari. Apabila hendak wycofać agen broker e-mail pelbagai alasan. Akhirnya North Finance hanya tinggal nama dan berkubur. Trader Senior mesti mengenali platform ini. 2004 wzdłuż hampir berputus asa bila dengar FOREX. Namun masih belum putus semangat nak belajar. Bila nak duduk dekat dengan przedsiębiorca forex zawodowych, wzdłuż dihalau pula dari duduk dekat z przedsiębiorcy-handlowca melayu kita. Kau belum Layak. ) 2005, razem z Mengenali Marketiva, Kini re branding AGEA JINRONG. Bermula USD5 percuma..Kemudian jatuh ke Usd0.20 sen. Dari sini wzdłuż belajar sesuatu, kenapa aku tak berguru. Dari situ lah akaun Usd0.20 menjadi USD100 dalam tempoh sebulan. Kemudian terus konsisten ke usd5000 setiap hujung bulan. Wzdłuż wycofania Usd3k Usd4k buat urusan bayar hutang, infaq dan kegunaan peribadi. Wzdłuż cichego sprzedawcy sebenarnya, bukan Full Time Trader sehingga kini. Masih Kena stop loss. Namun peratusannya along dapat kurangkan. Selepas berguru z 3 orangimi guru. Alhamdulillah sekadar usd300-usd500 sehari tidak lagi mustahil. Dan yang penting secara konsisten sehingga hari ini. Rezeki forex ini adalah dochody pasif saya yang ketiga disamping kerjaya Oil and Gas dan New Wave marketing. Mudah2han Allah buka satu lagi cabang rezeki buat anda. w sya Allah Forex Foreign Exchange Tukaran Matawang Asing

No comments:

Post a Comment